Opleiding, training en coaching in de zorg
Uitdagingen in de zorg
Meer zorgvragen, druk op het zorgsysteem door de vergrijzing, schaalvergroting, personeelstekorten en -verloop, wachtlijsten, agressie en veeleisende cliënten en patiënten: de zorgsector staat voor enorme uitdagingen.
Ziekenhuizen en woonzorgcentra zetten intussen maximaal in op retentie en motivatie van medewerkers. Zorgbedrijven zetten klanten, bewoners, patiënten én hun medewerkers resoluut centraal. Door het versterken van leidinggevenden en management wordt ingezet op efficiëntie, menselijkheid en innovatie. Huisartsenpraktijken en eerstelijnszones slagen er dan weer in om zich via schaalvergroting en samenwerking voor te bereiden op de toekomst.
Daar zetten we graag mee onze schouders onder. Tweetakt versterkt en ondersteunt de zorgsector al meer dan 10 jaar in die verandering en groei. Dat doen we met innovatieve en praktijkgerichte opleiding, training en coaching op maat.
Leidinggeven in de zorg
De zorgorganisaties van de toekomst vragen gedreven en bedreven leiderschap. Coaches en leidinggevenden zijn een cruciale schakel in de prestatie, motivatie en ontwikkeling van elke medewerker. In onze opleidingen leer je hoe je sterker kan worden als leidinggevende, coach en manager. Elke incompany opleiding wordt aangepast op maat van de organisatie waar je werkt.
Hoe hou ik medewerkers in de zorg gemotiveerd?
Wil je jobhoppers vermijden in tijden van hoge werkdruk? Dat doe je door als leidinggevende in te zetten op duidelijkheid, veiligheid, en coaching. In de opleiding Coachend en resultaatgericht leidinggeven leer je hoe je in de zorg kan werken aan de motivatie, groei en prestaties van je medewerkers.
Hoe zet ik efficiënte vergaderingen op met grote zorgteams en groepen?
Grote teams, veel te vertellen en weinig tijd? In de opleiding Efficiënt en effectief vergaderen leer je hoe je meetings en vergaderingen gesmeerd en doelgericht kan laten verlopen. Je ontdekt hoe je voor meer betrokkenheid bij de deelnemers zorgt. En neemt dankzij je aanpak sneller beslissingen.
Hoe geef ik leiding aan mijn team?
Je team goed doen samenwerken is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. In deze dagsessie ontdek je waarom de samenwerking in je team soms minder vlot loopt en hoe je daar verandering in kan brengen. Heb je al een performant en fijn samenwerkend team? Dan ontdek je in deze sessie waar dat mee te maken heeft en hoe je dat kan verankeren voor de toekomst.
In de opleiding Succesvol leidinggeven aan teams ontdek je waarom de samenwerking in je team soms minder vlot loopt en hoe je daar verandering in kan brengen.
Omgaan met veranderingen in de zorg
Hoe kan je op de beste manier verandering realiseren?
In deze opleiding leer je hoe je jouw team en medewerkers kunt engageren en meenemen in verandering. Dat doe je door een slimme aanpak te kiezen, met aandacht voor zowel de rationele als de emotionele impact van verandering. Daarnaast ontdek je hoe je weerstand kunt gebruiken als signaal en kans om stappen vooruit te zetten met het hele team.
Hoe kan je omgaan met weerstand?
Is het moeilijk om medewerkers gemotiveerd en geëngageerd te houden ondanks al die veranderingen? In de opleiding Omgaan met weerstand ontdek je hoe je weerstand van medewerkers beter kan opvangen en aangrijpen als kans voor meer engagement. Zo lukt het beter om stappen vooruit te zetten. Zonder je medewerkers te verliezen.
Hoe kan je veerkracht in je team versterken?
Veranderingen in de zorgsector zijn dagelijkse kost en vaak ingrijpend. De moeilijkheden, tegenslagen of werkdruk die daarbij horen, zijn niet altijd te voorkomen. Maar de stress die erbij hoort, kan medewerkers wel uit hun lood slaan. Dat vreet aan hun zelfvertrouwen, motivatie en energie. Door stresssignalen tijdig te herkennen, vermijd je dat het erger wordt. Zo kan je de veerkracht van jouw medewerkers vergroten.
Tijdens deze opleiding Versterk de veerkracht van je medewerkers en team ontdek je wat medewerkers stress geeft en hoe je dat kan detecteren en mee helpen vermijden. Je leert wat je kan doen om de veerkracht van jouw medewerkers en van het hele team te versterken.
Samenwerken in de zorg
Collega's in de zorg hebben elkaar nodig. Want goede zorg vraagt maatwerk, heldere communicatie en een afgestemde aanpak. Of het nu gaat om een leefgoep in de kinderzorg, een afdeling in een ziekenhuis of teams van zorgkundigen en verpleegkundigen.
Met opleiding, training en teamcoaching, versterken we de samenwerking tussen collega's en binnen teams. Zodat ze beter communiceren, feedback kunnen en durven geven en stevig in hun schoenen staan op uitdagende momenten.
Hoe geef je feedback op een constructieve manier?
Een collega die zich niet houdt aan de afspraken, deontologie of kwaliteit? Een ouder, familielid of mantelzorger die zich bot of onbeleefd gedraagt? Of je leidinggevende die de dingen niet handig aanpakt? In de opleiding Feedback geven en ontvangen leer je anderen aanspreken op een positieve, constructieve en toekomstgerichte manier. Helder en zonder de samenwerking te verzuren.
Hoe kan je verbindend communiceren in de zorg?
Heb je te maken met bitse communicatie, veel misverstanden en conflicten met collega's, cliënten, patiënten of partners? In de opleiding Verbindend communiceren leer je op een niet-aanvallende manier communiceren. Je leert hoe je de gevoelens en behoeften van jezelf en anderen beter kan begrijpen. Je ontdekt bovendien hoe je in gesprekken actief en empathisch kan luisteren, ook wanneer je daar eigenlijk geen zin in hebt.
Hoe kan je assertiever zijn naar collega's (en anderen)?
Stevig in je schoenen staan is niet vanzelfsprekend, zeker niet in de zorg. In de opleiding Assertief communiceren met impact, ontdek je hoe je kan omgaan met collega's, leidinggevenden, klanten of patiënten die over je heen proberen lopen. Je leert hoe je kan reageren op kleinerende, racistische of seksistische opmerkingen. En je kan op een zelfzekere en rustige manier opkomen voor je eigen mening en belangen.
Klant- en patiëntgericht werken en communiceren in de zorg
Of het nu een cliënt aan de balie van je woonzorgcentrum is, een patiënt tijdens een opname, de familie of mantelzorger of een klant waar je als zorgkundige thuis aan de slag bent. Klanten zijn in de zorg waar het uiteindelijk allemaal om draait. Of zou moeten draaien. Door klantgedreven te werken en klantgericht te communiceren met klanten, versterk je de kwaliteit en hou je klanten aan boord. Ook op uitdagende momenten.
Hoe kan je klantgericht communiceren in de zorg?
Communiceren met klanten in de zorg betekent onduidelijke vragen uitklaren, complexe situaties aanpakken en emoties of frustraties opvangen. Tijdens de opleiding Klantgericht communiceren versterk je jouw aanpak in de meest uiteenlopende situaties en op moeilijke momenten. Bijvoorbeeld wanneer klanten ontevreden, emotioneel of boos zijn. Of wanneer je moeilijk of slecht nieuws moet brengen. De opleiding vertrekt daarbij vanuit situaties uit jouw praktijk.
Hoe kan je omgaan met agressie in de zorg?
Krijg je te maken met mensen die roepen en tieren, dreigen of onvoorspelbaar reageren? Agressief en grensoverschrijdend gedrag kan wegen op je motivatie en draagkracht. Daarom helpt het om goed te weten hoe je dan best kan reageren. Zodat je steviger in je schoenen staat als je te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag of onveilige situaties. In de training Omgaan met agressie leer je correct en assertief omgaan met agressie. Je ontdekt ook hoe je kan omgaan met lastig, emotioneel of dwingend gedrag van je klant. Door dat te doen op een respectvolle en kordate manier, vermijd je dat het escaleert. En zorg je voor je eigen motivatie en veiligheid.
Enkele van onze klanten
Al onze klanten kunnen u op een of andere manier meer vertellen over onze visie en aanpak. Aarzel niet om hen te contacteren. Benieuwd naar meer? Neem een kijkje bij het overzicht van onze klanten.
