Agressie in de zorg
In deze training leer je correct en assertief omgaan met agressie en moeilijke situaties in de zorg. Of het nu gaat om een agressieve patiënt, een gefrustreerde mantelzorger of een familielid dat blijft eisen en aandringen. Je ontdekt ook hoe je bewuster kan omgaan met onvoorspelbaar gedrag van patiënten en cliënten met een psychische aandoening. Daardoor vermijd je dat situaties escaleren en bewaak je de veiligheid van jezelf, de patiënt of cliënt en omstaanders.
Doelgroep
Herken je dit?
- Ik werk in de zorg als verpleegkundige, zorgkundige, arts, psycholoog, maatschappelijk assistent, baliemedewerker, logistiek medewerker of poetshulp.
- Tijdens het werk krijg ik te maken met verbale agressie, klachten of bedreigingen.
- Mensen zijn soms dwingend of veeleisend.
- Soms moet ik slecht nieuws of moeilijke boodschappen brengen.
- Omgaan met frustraties, emoties en klachten vind ik moeilijk.
- Ik wil bewuster en zelfzeker leren reageren op onvoorspelbaar gedrag.
Wat leer je?
Effect na de opleiding:
- Je kan grenzen stellen aan agressie of grensoverschrijdend gedrag.
- Wanneer een patiënt, cliënt of mantelzorger blijft aandringen, weet je wat te doen.
- Je kan emoties en frustraties opvangen en situaties de-escaleren.
- Je weet wat je eigen sterktes en valkuilen zijn.
- Je hebt geoefend met moeilijke situaties.
- Slecht nieuws kan je brengen op een correcte manier.
- Je voelt je meer zelfzeker over je aanpak.
Oefenen met eigen voorbeelden
Tijdens de opleiding oefen je met situaties en voorbeelden uit je eigen praktijk. Dat betekent dat je op het einde van de opleiding met een pak concrete handvaten, tips & tricks naar huis gaat.
Foto: Matthew Brodeur
tweetakt ?
★ Trajecten met impact
Leren en groei is geen toevalstreffer. Met onze aanpak garandeer je een maximaal effect.
★ Doorgedreven maatwerk
We werken een aanbod uit op maat van jouw doelstellingen en praktijk.
★ Gebeten door groei
Tweetakt zet mensen en teams in beweging. Op een boeiende, energieke en inspirerende manier.
★ Sterke trainers
Knappe programma’s verdienen de beste trainers. Bij tweetakt kan je rekenen op uitgebreide ervaring en expertise.
Programma
Grenzen stellen aan agressie
Een patiënt die roept en tiert tegen jou of een collega. Een mantelzorger of familielid dat begint te schelden of ongepaste opmerkingen maakt. Of een cliënt die je fysiek of verbaal bedreigt. Door op de juiste manier je grens te stellen, stop je grensoverschrijdend en agressief gedrag.
- Je eigen grenzen bepalen.
- Grenzen stellen in 3 stappen.
- Wat als je grens niet helpt?
Stevig in je schoenen tegen dwingend en eisend gedrag
Emotionele chantage, blijven aandringen, eisen stellen… Het zijn allemaal manieren die patiënten, cliënten of mantelzorgers durven gebruiken om iets gedaan te krijgen. Hoe reageer je dan klantvriendelijk zonder toe te geven? En hoe zorg je ervoor dat de situatie niet verder escaleert?
- Herkennen van instrumentele agressie
- Van wat niet naar wat wel.
- Keuzes aanbieden en gesprekken afronden.
Omgaan met frustraties en mensen kalmeren
Wanneer mensen boos of gefrustreerd zijn, zijn ze niet klaar om te luisteren. Ze moeten eerst afkoelen. Dat doe je door hen het te laten merken dat ze echt gehoord worden. Hoe kan je dat doen, ook als je weinig tijd hebt? En wat doe je als het echt niet lukt?
- Actief afkoelen.
- Voelen wanneer je informatie gepast is.
- Do’s en don’ts.
Hanteren van onvoorspelbaar gedrag
Juist reageren wordt een pak moeilijker bij cliënten en patiënten met een psychische aandoening. In dit onderdeel leer je situaties beter inschatten. En ontdek je hoe je doordachter kan handelen, ook al is de situatie onvoorspelbaar.
- Agressie voorkomen, herkennen en inschatten
- Bewuster handelen in verschillende situaties.
- Zorgen voor veiligheid van jezelf en je patiënt of cliënt.
Slecht nieuws brengen
Als zorgverlener heb je vaak moeilijke boodschappen te brengen. Hoe breng je slecht nieuws op de beste manier? En hoe vermijd je de belangrijkste valkuilen?
- Het belang van de korte pijn.
- Heldere boodschappen geven.
- Emoties opvangen en gesprekken afronden.
Oefenen met eigen voorbeelden
Tijdens de opleiding probeer je de tips meteen uit. Dat doe je met situaties en voorbeelden uit je eigen praktijk. Afhankelijk van de groepsgrootte en het gekozen programma, gebeurt dat met een trainingsacteur.
tweetakt ?
★ Trajecten met impact
Leren en groei is geen toevalstreffer. Met onze aanpak garandeer je een maximaal effect.
★ Doorgedreven maatwerk
We werken een aanbod uit op maat van jouw doelstellingen en praktijk.
★ Gebeten door groei
Tweetakt zet mensen en teams in beweging. Op een boeiende, energieke en inspirerende manier.
★ Sterke trainers
Knappe programma’s verdienen de beste trainers. Bij tweetakt kan je rekenen op uitgebreide ervaring en expertise.
Jouw leertraject
Elke opleiding vertrekt resoluut vanuit jouw praktijk en wat je wil leren. Zodat je ook echt kan toepassen wat je leert.
Voor de start
Je vult vooraf een korte intake in en krijgt een eerste opdracht.
Boeiend en inspirerend
Opleidingen zitten vol afwisseling en interactie. Je gaat de hele tijd aan de slag met eigen uitdagingen en vragen.
To-the-point
Theorie, tips en tricks zijn meteen toepasbaar. Je oefent tot je alles goed in de vingers hebt.
Een pak extra's
Bij deze opleiding hoort een digitale campus. Je vindt er extra tips, materiaal en oefenkansen.
Nazorg
Wat je leert, pas je ook echt toe. Daar helpen we je bij. Tot zes maanden na afloop kan je bij de trainer terecht.
tweetakt ?
★ Trajecten met impact
Leren en groei is geen toevalstreffer. Met onze aanpak garandeer je een maximaal effect.
★ Doorgedreven maatwerk
We werken een aanbod uit op maat van jouw doelstellingen en praktijk.
★ Gebeten door groei
Tweetakt zet mensen en teams in beweging. Op een boeiende, energieke en inspirerende manier.
★ Sterke trainers
Knappe programma’s verdienen de beste trainers. Bij tweetakt kan je rekenen op uitgebreide ervaring en expertise.
Opleiding op maat
Deze opleiding kan je organiseren op maat van jouw team, organisatie of bedrijf.
Samen aan de start
Tijdens een online intakegesprek onderzoeken we wat deelnemers exact moeten leren. En kiezen we de aanpak die best past.
Blended leertrajecten
Oefenen en toepassen staan centraal. Bij de opleiding hoort een digitale campus met extra tips, materiaal en oefenkansen.
Opvolging en transfer
Na afloop bekijken we met u wat u kan doen om de transfer en het leereffect na de opleiding te maximaliseren.
Kortingen
Tweetakt is erkend voor opleiding en competentieversterking met KMO-portefeuille en werkbaarheidscheques.
Organisaties in de zorg, de publieke sector of de socialprofit kunnen dan weer rekenen op 25% korting.
Meer weten?
Contacteer ons met jouw vraag. Of plan meteen een intake om die vrijblijvend met ons te bekijken.
tweetakt ?
★ Trajecten met impact
Leren en groei is geen toevalstreffer. Met onze aanpak garandeer je een maximaal effect.
★ Doorgedreven maatwerk
We werken een aanbod uit op maat van jouw doelstellingen en praktijk.
★ Gebeten door groei
Tweetakt zet mensen en teams in beweging. Op een boeiende, energieke en inspirerende manier.
★ Sterke trainers
Knappe programma’s verdienen de beste trainers. Bij tweetakt kan je rekenen op uitgebreide ervaring en expertise.