Leer agressie en moeilijke situaties beter hanteren. Opleiding van een dag. €600 excl. btw met korting voor vroege vogels en de not-for-profit. Ook beschikbaar als incompany aanbod op maat.
Leer omgaan met agressief gedrag van cliënten en patiënten.
Vang frustraties, klachten en emoties van klanten rustig op.
Stel grenzen bij eisende klanten of mantelzorgers.
Ga doordachter om met onvoorspelbaar gedrag bij patiënten en cliënten.
Pas je aanpak aan bij cliënten met psychiatrische problemen.
In deze training leer je correct en assertief omgaan met agressie en moeilijke situaties in de zorg. Of het nu gaat om een agressieve patiënt, een gefrustreerde mantelzorger of een familielid dat blijft eisen en aandringen. Je ontdekt ook hoe je bewuster kan omgaan met onvoorspelbaar gedrag van patiënten en cliënten met een psychische aandoening. Daardoor vermijd je dat situaties escaleren en bewaak je de veiligheid van jezelf, de patiënt of cliënt en omstaanders.
Doelgroep
Herken je dit?
Ik werk in de zorg als verpleegkundige, zorgkundige, arts, psycholoog, maatschappelijk assistent, baliemedewerker, logistiek medewerker of poetshulp.
Tijdens het werk krijg ik te maken met verbale agressie, klachten of bedreigingen.
Mensen zijn soms dwingend of veeleisend.
Soms moet ik slecht nieuws of moeilijke boodschappen brengen.
Omgaan met frustraties, emoties en klachten vind ik moeilijk.
Ik wil bewuster en zelfzeker leren reageren op onvoorspelbaar gedrag.
Wat leer je?
Effect na de opleiding:
Je kan grenzen stellen aan agressie of grensoverschrijdend gedrag.
Wanneer een patiënt, cliënt of mantelzorger blijft aandringen, weet je wat te doen.
Je kan emoties en frustraties opvangen en situaties de-escaleren.
Je weet wat je eigen sterktes en valkuilen zijn.
Je hebt geoefend met moeilijke situaties.
Slecht nieuws kan je brengen op een correcte manier.
Je voelt je meer zelfzeker over je aanpak.
Oefenen met eigen voorbeelden
Tijdens de opleiding oefen je met situaties en voorbeelden uit je eigen praktijk. Dat betekent dat je op het einde van de opleiding met een pak concrete handvaten, tips & tricks naar huis gaat.
Een patiënt die roept en tiert tegen jou of een collega. Een mantelzorger of familielid dat begint te schelden of ongepaste opmerkingen maakt. Of een cliënt die je fysiek of verbaal bedreigt. Door op de juiste manier je grens te stellen, stop je grensoverschrijdend en agressief gedrag.
Je eigen grenzen bepalen.
Grenzen stellen in 3 stappen.
Wat als je grens niet helpt?
Stevig in je schoenen tegen dwingend en eisend gedrag
Emotionele chantage, blijven aandringen, eisen stellen… Het zijn allemaal manieren die patiënten, cliënten of mantelzorgers durven gebruiken om iets gedaan te krijgen. Hoe reageer je dan klantvriendelijk zonder toe te geven? En hoe zorg je ervoor dat de situatie niet verder escaleert?
Herkennen van instrumentele agressie
Van wat niet naar wat wel.
Keuzes aanbieden en gesprekken afronden.
Omgaan met frustraties en mensen kalmeren
Wanneer mensen boos of gefrustreerd zijn, zijn ze niet klaar om te luisteren. Ze moeten eerst afkoelen. Dat doe je door hen het te laten merken dat ze echt gehoord worden. Hoe kan je dat doen, ook als je weinig tijd hebt? En wat doe je als het echt niet lukt?
Actief afkoelen.
Voelen wanneer je informatie gepast is.
Do’s en don’ts.
Hanteren van onvoorspelbaar gedrag
Juist reageren wordt een pak moeilijker bij cliënten en patiënten met een psychische aandoening. In dit onderdeel leer je situaties beter inschatten. En ontdek je hoe je doordachter kan handelen, ook al is de situatie onvoorspelbaar.
Agressie voorkomen, herkennen en inschatten
Bewuster handelen in verschillende situaties.
Zorgen voor veiligheid van jezelf en je patiënt of cliënt.
Slecht nieuws brengen
Als zorgverlener heb je vaak moeilijke boodschappen te brengen. Hoe breng je slecht nieuws op de beste manier? En hoe vermijd je de belangrijkste valkuilen?
Het belang van de korte pijn.
Heldere boodschappen geven.
Emoties opvangen en gesprekken afronden.
Oefenen met eigen voorbeelden
Tijdens de opleiding probeer je de tips meteen uit. Dat doe je met situaties en voorbeelden uit je eigen praktijk. Afhankelijk van de groepsgrootte en het gekozen programma, gebeurt dat met een trainingsacteur.
Interesse?
Je kan deze opleiding volgen in ons open aanbod.
Kostprijs per deelnemer
Standaardprijs
€ 600 excl. btw
Met vroegboekkorting
€ 480 excl. btw
Met twee of meer
€ 480 excl. btw
Socialprofit
€ 450 excl. btw
De bedragen zijn exclusief 21% btw.
Dit is inbegrepen
Alle cursusmateriaal.
Toegang tot een digitale campus.
Lunch.
Opvolging tot 6 maanden na de start.
Kortingen
20% vroegboekkorting tot twee maanden voor de start.
20% wanneer je inschrijft met twee of meer.
25% voor socialprofitorganisaties en de publieke sector.
Deze dagopleiding gaat door in Antwerpen. Je oefent met eigen voorbeelden en krijgt een jaar toegang tot een digitale campus met extra materiaal en opdrachten.
De opleiding gaat door op vrijdag 17 juni (Antwerpen).
Basiskostprijs is €600 excl. 21% btw per deelnemer, inclusief de lunch en alle materiaal. Daarop kunnen deze kortingen van toepassing zijn (niet cumuleerbaar):
Vroegboekkorting tot 2 maanden voor de start: 20%.
Inschrijven met 2 of meer: 20%.
Zorg (not-for-profit): 25%.
Locatie
Hoofdkwartier tweetakt.
Bolwerkstraat 5 2018 Antwerpen
Data
Dinsdag 17 juni, 09:30 tot 17:00 uur
Interesse?
Je kan deze opleiding volgen in ons open aanbod.
Kostprijs per deelnemer
Standaardprijs
€ 600 excl. btw
Met vroegboekkorting
€ 480 excl. btw
Met twee of meer
€ 480 excl. btw
Socialprofit
€ 450 excl. btw
De bedragen zijn exclusief 21% btw.
Dit is inbegrepen
Alle cursusmateriaal.
Toegang tot een digitale campus.
Lunch.
Opvolging tot 6 maanden na de start.
Kortingen
20% vroegboekkorting tot twee maanden voor de start.
20% wanneer je inschrijft met twee of meer.
25% voor socialprofitorganisaties en de publieke sector.
De kostprijs is inclusief de individuele sessie en exclusief 21% BTW.
Na de inschrijving heb je twee weken bedenktijd, daarna wordt je inschrijving definitief.
Medewerkers in de not-for-profit zorg betalen €450 excl. 21% btw.
Werk je bij een not-for-profit zorgorganisatie ? Dan kan je rekenen op 25% korting (niet combineerbaar met andere kortingen).
Korting voor vroege vogels
Tot twee maanden voor de start kan je inschrijven met 20% vroegboekkorting (niet combineerbaar met andere kortingen) en betaal je slechts €480 excl. btw.
Schrijf je in met twee of meer?
Ook dan kan je rekenen op 20% korting en betaal je €480 btw (niet combineerbaar met andere kortingen).
Ben je met een groep van 5 of meer? Dan is een incompany aanbod financieel voordeliger. In dat geval passen we de opleiding aan op de praktijk in jouw organisatie of bedrijf.